Nowak Andrzej (1944-2014)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(11)
Forma i typ
Książki
(11)
Proza
(3)
Dostępność
nieokreślona
(12)
Placówka
Wypożyczalnia Szerzyny
(7)
Wypożyczalnia Czermna
(3)
Wypożyczalnia Ołpiny
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(794)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Nowak Andrzej (1944-2014)
(-)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(240)
Leśmian Bolesław
(234)
Krasicki Ignacy
(229)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(220)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(216)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Steel Danielle (1947- )
(191)
Zarawska Patrycja (1970- )
(182)
Roberts Nora (1950- )
(174)
Jachowicz Stanisław
(159)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(151)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(145)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(144)
Lech Justyna
(138)
Rolando Bianka
(131)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(130)
Ludwikowska Jolanta
(129)
Mickiewicz Adam
(129)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(127)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(121)
Szal Marek
(120)
Webb Holly
(120)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(119)
Czechowicz Józef
(119)
Prus Bolesław (1847-1912)
(116)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(113)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(112)
Drewnowski Jacek (1974- )
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(95)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Stadtmüller Ewa
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Drabik Wiesław (1956- )
(89)
Tuwim Julian (1894-1953)
(88)
Wasilewski Kazimierz
(88)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(87)
Asnyk Adam
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Górski Wojciech (ilustrator)
(86)
Kraszewski Józef Ignacy
(86)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(86)
Włodarczyk Barbara
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(82)
Sekuła Elżbieta
(81)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(80)
Clark Brenda
(79)
Głowińska Anita
(79)
Baudelaire Charles
(77)
Rzehak Wojciech (1967- )
(77)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(76)
Marlier Marcel (1930-2011)
(76)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Ławnicki Lucjan
(74)
Krześniak Renata
(73)
Busquets Carlos (1963- )
(72)
Kornhauser Julian
(72)
Michalak Katarzyna (1969- )
(72)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(71)
Shakespeare William (1564-1616)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Christie Agatha (1890-1976)
(69)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Rychlicki Zbigniew (1922-1989)
(69)
Bourgeois Paulette (1951- )
(67)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(67)
Sparks Nicholas (1965- )
(67)
Wójcik Elżbieta
(67)
Centkiewicz Czesław Jacek (1904-1996)
(66)
Popławska Anna (filolog)
(66)
Lange Antoni
(65)
Grimm Wilhelm (1786-1859)
(64)
Lem Stanisław (1921-2006)
(64)
Grimm Jacob (1785-1863)
(63)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(62)
Sandemo Margit (1924-2018)
(62)
Couronne Pierre (1928-2013)
(61)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(61)
Fabianowska Małgorzata
(61)
Kownacka Maria (1894-1982)
(61)
Rok wydania
1980 - 1989
(6)
1970 - 1979
(5)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(11)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(11)
Przynależność kulturowa
Literatura kubańska
(4)
Literatura gwatemalska
(2)
Literatura argentyńska
(1)
Literatura meksykańska
(1)
Literatura paragwajska
(1)
Literatura peruwiańska
(1)
Literatura portorykańska
(1)
Temat
Protest społeczny
(1)
Studenci
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
Temat: miejsce
Meksyk
(1)
Gatunek
Powieść
(9)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(1)
Powieść biograficzna
(1)
11 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Ołpiny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Miguel Ángel Asturias jest znany szerokiej opinii jako pisarz indianistyczny. Przyczyniły się do tego książki takie, jak "Ludzie z kukurydzy", "Zielony papież" czy znane z polskich przekładów "Niejaka Malutka" i "Legendy gwatemalskie", które przyniosły Asturiasowi sławę, ale też zadecydowały o zbyt jednostronnym spojrzeniu na jego pisarstwo. Nawet w motywacji przyznanej mu Nagrody Nobla w 1967 r. podkreślono, że jest ono "zakorzenione w charakterze narodowym i indiańskich tradycjach".
Asturias nigdy nie czuł się dobrze w skórze pisarza indianistycznego. Może właśnie dlatego w ostatnim okresie swojej twórczości, w napisanym blisko 50 lat po opisywanych wydarzeniach "Bolesnym piątku" (1972),pisarz starał się nieco zuniwersalizować podejmowaną problematykę. "Bolesny piątek" jest w dużym stopniu uzupełnieniem powieści o dyktaturze, jaką jest "Pan prezydent", najbardziej znana z książek Asturiasa. Jeśli jednak w "Panu prezydencie" autor śledzi, jak złowrogi może być wpływ skorumpowanej władzy na skorumpowane społeczeństwo, to "Bolesny piątek" opowiada nam o korupcji młodzieńczego idealizmu przez samo to społeczeństwo.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Podczas swej wędrówki do Tierrapaulita - miasta ze słynnym Uniwersytetem Czarowników - Celestino Yumi i Catarina Zabala przechodzą kolejne wcielenia i przeistoczenia. Cashtoc, indiański diabeł, i Candanga, demon chrześcijański, angażują parę bohaterów i Mulatkę w swą magiczną wojnę o panowanie nad ludzkością. Tajemna moc Mulatki ożywia świat legend i wierzeń indiańskich, łączy i rozdziela odmienne kultury, ewokuje odległą historię, a przede wszystkim "odczarowuje" somnambuliczną rzeczywistość gwatemalską, a pośrednio i latynoamerykańską. Przepiękna baśń wyłaniająca się z typowego dla Ameryki Łacińskiej folkloru przybiera niekiedy cechy pamfletu politycznego i obyczajowego. Barwne, fantastyczne obrazy przekształcają się wówczas - dzięki czarnemu humorowi i satyrze - w apokaliptyczną wizję losów miasta. Poznać Asturiasa, znaczy dotrzeć do najgłębszych źródeł realizmu magicznego, rozsmakować się w "alchemii słowa", zachwycić się tym wielkim żonglerem metafor, twórcą najwyższych wartości humanistycznych - pisarzem bardzo postępowym i oddanym swemu narodowi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czermna
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(728)-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Powoływanie się na fikcyjne autorytety, czy rozwijanie nie istniejących doktryn, to pomysł w literaturze bynajmniej nie nowy. Nie egzemplifikując przesadnie, dość przytoczyć choćby Carlyle'a — choć można by wielu innych — którego "Sartor Resartus" stanowi właśnie wykład systemu filozoficznego stworzonego przez nie istniejącego filozofa. Atoli Borges i Bioy Casares przydali swemu dziełku ogromnego wprost wdzięku. Tworząc koncepcję i paradoksy o charakterze etyczno-estetycznym (czy nawet wręcz polityczno-społecznym, gdyż "esej" "Gremialista" nie stanowi nic innego, jak właśnie rozrachunek z doktryną peronistowską), nie tylko bawią, lecz i skłaniają do głębokich refleksji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Literatura puertorykańska wyróżnia się na tle pisarstwa iberoamerykańskiego odmienną tematyką i osobliwym nastrojem. Losy tego kraju - uzależnionego najpierw od Hiszpanii, a obecnie związanego strategicznie i gospodarczo z USA - wpłynęły w sposób zasadniczy na ukształtowanie się świadomości jego obywateli. Puertorykańczycy przebywają jednocześnie w dwóch światach: tradycją i językiem związani są z kulturą latynoamerykańską, ale w życiu codziennym legitymują się paszportami Stanów Zjednoczonych; tam też najczęściej podejmują pracę, podporządkowując się żywiołowi anglosaskiemu i obcemu im stylowi życia.
Owo zderzenie odmiennych kultur zadecydowało o swoistej monotematyczności literatury puertorykańskiej: dominuje w niej problem utrzymania narodowej tożsamości i refleksja nad skomplikowaną sytuacją obywatela kraju zależnego.
Tom opowiadań "Wieczór, gdy znów staliśmy się ludźmi" José Luisa Gonzáleza - będący pierwszą książką pisarza puertorykańskiego przełożoną na język polski - jest pod tym względem wyjątkowo reprezentatywny. Obok przeżyć uczestnika drugiej wojny światowej zawarta w nim została cała gorycz losu imigranta, ale nie zabrakło też akcentu optymistycznego: w znakomitym opowiadaniu tytułowym González zasygnalizował możliwość reintegracji narodowej w specyficznych warunkach pluralistycznej społeczności amerykańskiego miasta.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czermna
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(729.1)-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Kolekcja Literatury Kubańskiej)
Poezja i esej wypełniają "Raj" do tego stopnia, że zdezorientowany czytelnik gotów jest zapytać w trakcie lektury, czym jest dzieło, które ma przed sobą: powieścią? Poematem prozą? Zbiorem esejów? Traktatem filozoficznym? Autobiografią, jako że historia głównego bohatera przypomina życiorys autora? Najprościej odpowiedzieć, że wszystkim po trochu. (...) "Raj" jest - zgodnie z definicją Umberto Eco - dziełem otwartym, wymagającym wysiłku współtworzenia ze strony odbiorcy. Toteż czytelników, którzy zwabieni sławą narosłą wokół tej książki zapragną "zaliczyć" jej lekturę do kawiarnianych dyskusji, spotka duży zawód. Zawiodą się też ci, których znęci posmaczek skandalu, panerotyzm dzieła Lezamy. (...) Ci wszakże, którzy przedrą się przez tę tropikalną, barokową dżunglę zdań i metafor i ulegną jej urokowi, będą powracać do tej powieści tak, jak wraca się do ulubionego koncertu nastawiając wybrany fragment z płyty, czy do obrazu, w którym ciągle odkrywamy nowe szczegóły stwarzajace nową możliwość odczytania dzieła.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czermna
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(729.1)-3 (1 egz.)
Wypożyczalnia Ołpiny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Poezja i esej wypełniają "Raj" do tego stopnia, że zdezorientowany czytelnik gotów jest zapytać w trakcie lektury, czym jest dzieło, które ma przed sobą: powieścią? Poematem prozą? Zbiorem esejów? Traktatem filozoficznym? Autobiografią, jako że historia głównego bohatera przypomina życiorys autora? Najprościej odpowiedzieć, że wszystkim po trochu. (...) "Raj" jest - zgodnie z definicją Umberto Eco - dziełem otwartym, wymagającym wysiłku współtworzenia ze strony odbiorcy. Toteż czytelników, którzy zwabieni sławą narosłą wokół tej książki zapragną "zaliczyć" jej lekturę do kawiarnianych dyskusji, spotka duży zawód. Zawiodą się też ci, których znęci posmaczek skandalu, panerotyzm dzieła Lezamy. (...) Ci wszakże, którzy przedrą się przez tę tropikalną, barokową dżunglę zdań i metafor i ulegną jej urokowi, będą powracać do tej powieści tak, jak wraca się do ulubionego koncertu nastawiając wybrany fragment z płyty, czy do obrazu, w którym ciągle odkrywamy nowe szczegóły stwarzajace nową możliwość odczytania dzieła.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Poezja i esej wypełniają "Raj" do tego stopnia, że zdezorientowany czytelnik gotów jest zapytać w trakcie lektury, czym jest dzieło, które ma przed sobą: powieścią? Poematem prozą? Zbiorem esejów? Traktatem filozoficznym? Autobiografią, jako że historia głównego bohatera przypomina życiorys autora? Najprościej odpowiedzieć, że wszystkim po trochu. (...) "Raj" jest - zgodnie z definicją Umberto Eco - dziełem otwartym, wymagającym wysiłku współtworzenia ze strony odbiorcy. Toteż czytelników, którzy zwabieni sławą narosłą wokół tej książki zapragną "zaliczyć" jej lekturę do kawiarnianych dyskusji, spotka duży zawód. Zawiodą się też ci, których znęci posmaczek skandalu, panerotyzm dzieła Lezamy. (...) Ci wszakże, którzy przedrą się przez tę tropikalną, barokową dżunglę zdań i metafor i ulegną jej urokowi, będą powracać do tej powieści tak, jak wraca się do ulubionego koncertu nastawiając wybrany fragment z płyty, czy do obrazu, w którym ciągle odkrywamy nowe szczegóły stwarzajace nową możliwość odczytania dzieła.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
"Karcer" [...] jest opowieścią związaną z wystąpieniami politycznymi i buntami studenckimi, jakie miały miejsce w Meksyku w r. 1968 i zakończyły się masakrą w Tlatelolco oraz masowymi aresztowaniami. Ukazując atmosferę więzienia i nie cofając się przed ujawnieniem niekiedy obscenicznych realiów, Revueltas demaskuje zarazem styl władzy kraju cieszącego się dotychczas opinią jednego z najbardziej demokratycznych w Ameryce Łacińskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Bohaterem powieści jest pierwszy paragwajski dyktator José Gaspar Rodríguez de Francia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej