Fuentes Carlos (1928-2012)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Proza
(1)
Dostępność
nieokreślona
(11)
Placówka
Wypożyczalnia Szerzyny
(7)
Wypożyczalnia Czermna
(3)
Wypożyczalnia Ołpiny
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2478)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(794)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Fuentes Carlos (1928-2012)
(-)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(240)
Leśmian Bolesław
(234)
Krasicki Ignacy
(229)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(220)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(216)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Steel Danielle (1947- )
(191)
Zarawska Patrycja (1970- )
(182)
Roberts Nora (1950- )
(174)
Jachowicz Stanisław
(159)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(151)
Rozwadowski Stanisław (1923-1996)
(145)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(144)
Lech Justyna
(138)
Rolando Bianka
(131)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(130)
Ludwikowska Jolanta
(129)
Mickiewicz Adam
(129)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(127)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(121)
Szal Marek
(120)
Webb Holly
(120)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(119)
Czechowicz Józef
(119)
Prus Bolesław (1847-1912)
(116)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(113)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(112)
Drewnowski Jacek (1974- )
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(95)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Stadtmüller Ewa
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Drabik Wiesław (1956- )
(89)
Tuwim Julian (1894-1953)
(88)
Wasilewski Kazimierz
(88)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(87)
Asnyk Adam
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Górski Wojciech (ilustrator)
(86)
Kraszewski Józef Ignacy
(86)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(86)
Włodarczyk Barbara
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(82)
Sekuła Elżbieta
(81)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(80)
Clark Brenda
(79)
Głowińska Anita
(79)
Baudelaire Charles
(77)
Rzehak Wojciech (1967- )
(77)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(76)
Marlier Marcel (1930-2011)
(76)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Ławnicki Lucjan
(74)
Krześniak Renata
(73)
Busquets Carlos (1963- )
(72)
Kornhauser Julian
(72)
Michalak Katarzyna (1969- )
(72)
Kobyliński Szymon (1927-2002)
(71)
Shakespeare William (1564-1616)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Christie Agatha (1890-1976)
(69)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Rychlicki Zbigniew (1922-1989)
(69)
Bourgeois Paulette (1951- )
(67)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(67)
Sparks Nicholas (1965- )
(67)
Wójcik Elżbieta
(67)
Centkiewicz Czesław Jacek (1904-1996)
(66)
Popławska Anna (filolog)
(66)
Lange Antoni
(65)
Grimm Wilhelm (1786-1859)
(64)
Lem Stanisław (1921-2006)
(64)
Grimm Jacob (1785-1863)
(63)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(62)
Sandemo Margit (1924-2018)
(62)
Couronne Pierre (1928-2013)
(61)
Delahaye Gilbert (1923-1997)
(61)
Fabianowska Małgorzata
(61)
Kownacka Maria (1894-1982)
(61)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(4)
1970 - 1979
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(5)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Przynależność kulturowa
Literatura meksykańska
(6)
Temat
Korupcja
(1)
Przyjaźń
(1)
Władza
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
Temat: miejsce
Meksyk
(1)
Gatunek
Powieść
(5)
Powieść meksykańska
(3)
Opowiadania i nowele
(1)
9 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Historia rodzinna / Córka Fuentes ; przełożyła [z hiszpańskiego] Maria Kaniowa. - Kraków ; Wrocław : Wydawnictwo Literackie, 1983 (Opole : OZGJŁ). - 211, [1] strona ; 20 cm.
(Proza Iberoamerykańska)
Upiory w 1980 roku w centrum Paryża? Okazuje się, że spośród rozlicznych niespodzianek współczesnego świata zagrozić nam może i taka. Kto jest kim w tej tajemniczej, intrygującej książce? Jakaś nieuchwytna, wędrująca poprzez stulecia i kontynenty tożsamość spaja Branly'ego, obu małych Herediów, wreszcie Heredię-Francuza oraz parę jeszcze innych osób. Ich dziwacznie splatane życiorysy i sylwetki psychiczne dają asumpt Carlosowi Fuentesowi do zajęcia się znów - podobnie jak w "Aurze", "Urodzinach", "Terra Nostra" - problemem transmigracji tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Dlatego też w tej "gotyckiej" powieści o upiorach, w której meksykański pisarz okazał się raz jeszcze nie byle jakim mistrzem w kreowaniu atmosfery niesamowitości, dominuje pytanie: Co to znaczy być Latynosem? Fuentes, sam przecież Latynos, odpowiada bezlitośnie ustami jednego ze swoich bohaterów: Latynos to człowiek, który "przemienia w melodramat wszystko, czego się tknie", ponieważ "tragedia jest dlań owocem zakazanym, więc nawet to, co go najbardziej boli, mieści się w rubryce cyrkowych nieszczęść". Tym słowom i sobie na przekór, oscylując pomiędzy lirycznym i egzystencjonalnym zadumaniem a pełnym ironii i sarkazmu dystansem, autor odsłania przed czytelnikiem coraz bardziej złożone uwarunkowania i nawarstwienia składające się na portret Latynosa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czermna
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(721)-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Niesamowity literacki fresk rozpisany na chór postaci, których losy układają się w wielobarwną i głęboką opowieść o mieście, świecie, historii i… człowieku. Powieściowy debiut Carlosa Fuentesa, który stanowi nie tylko początek jego literackiej drogi, ale też jeden z jej szczytowych momentów. Uznanie dla "Krainy..." było – i jest – tak wielkie, że można by zaryzykować tezę, iż gdyby meksykański pisarz nic już więcej nie napisał i tak zdobyłby miejsce w podręcznikach historii literatury hispanoamerykańskiej. Opisywano ją tak: „powieść realistyczna, powieść historyczna, powieść idei, powieść poetycka, powieść biograficzna, powieść satyryczna, pochwała hybrydyczności i niedokończenia, triumfalna epopeja porażki i upokorzenia”. Niektórzy krytycy porównywali ją do murali Diega Rivery: podobny rozmach, skala i wielorakość.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czermna
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(72)-3 (1 egz.)
Wypożyczalnia Ołpiny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(721/727)-3 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Cykliczność struktury tego kwartetu narracyjnego zawiera w sobie wiele gorzkiej ironii. W introdukcji, jaką stanowi pierwsze opowiadanie, bohater, generał Vergara, który był protagonistą, bohater ronda, opowiadania ostatniego, tytułowy syn Andreasa Aparicia, awansuje aktywny udział jako polityczny gangster w tłumieniu rewolucyjnego ruchu społecznego roku 1968. Choć Fuentes nie mówi wprost, ale dla czytelnika meksykańskiego jest absolutnie jasne, w tłumieniu jakich demonstracji bierze udział bohater tego opowiadania. To jedna z tych demonstracji, które zakończyła masakra na Tlatelolco w dniu 2 października 1968 roku, kiedy na kilka dni przed rozpoczęciem Olimpiady zginęło od kul wojska i policji, blisko czterysta osób, głównie studentów, a odpowiedzialnych za ten fakt nigdy nie znaleziono. W wizji Fuentesa Rewolucja Meksykańska w roku 1968 zaprzeczyła samej sobie. Sprawdził się fatalizm zawarty w metaforze atl tlachinolli, spalonej wody, oznaczającej w mitologii azteckiej świętą wojnę prowadzoną w celu zdobycia jeńców koniecznych dla składanych Słońcu ofiar z ludzkich serc. (według Posłowia Adama Komorowskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Proza Iberoamerykańska)
Terra Nostra zaczyna się 14 lipca 1999 roku w Paryżu. Przez miasto wędruje ponadczasowa procesja biczowników z różnych epok. Na ulicach rodzą tysiące kobiet. Wieża Eiffla zmieniła się w zoo. Początek Końca świata. Po krótkim prologu Fuentes przenosi akcję do szesnastowiecznej Hiszpani. Do Paryża powracamy dopiero w sekwencji ostatniej - jest już 31 grudnia 1999, ostatnie konwulsje zmierzchu świta... Hiszpania. Rządy króla Filipa i jego ojca. Rozprawa z sabatystami we Flandrii przypominają scenerię powstania obrazoburców w Niderlandach. Wybuchło 11 sierpnia 1566, najpierw na przemysłowym południu, potem na północy. Rozprawę z obrazoburcami rozpoczął na wezwanie Filipa II, władcy Niderlandów, książę Alba setkami pokazowych egzekucji. Masowej emigracji z kraju towarzyszyła walka partyzancka gezów. Napadali z lasów, grasowali na morzu. Po dziesięciu z górą latach wydarzenia powtórzyły się. Znów grabiono dobytek kościelny. Przez całą prawie dekadę trwały zmagania zapisane w historii wyjątkowym okrucieństwem, jak trwające pół roku oblężenie Haarlemu, który padł 12 lipca 1573. Pod murami miasta działa już syn Alby - don Fryderyk. Fuentes odwołuje się właśnie do klimatu religijnego i obyczajowego tamtych lat. Przerysowuje i przydaje czarnego koloru, ale w odwodzie ma bodaj zawsze odpowiednie karty XVI-wicznych kronik i świadectw.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 82-3 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Krótka powieść znakomitego pisarza meksykańskiego, znanego już w Polsce z kilku książek, krytyka rozważa najczęściej jako wirtuozerską etiudę na temat czasu i jego "kolistego" charakteru; wskazywałby na to motyw reinkarnacji, podjęty raz jeszcze przez Fuentesa (nie bez wpływu myśli orientalnej - są w książeczce jawne odniesienia do buddyzmu): każda z występujacych tu trzech postaci bywa kimś innym - małym Georgem, Sigerem z Brabantu, postacią biblijną, itd... Wydaje sie jednak, że prawdziwymi bohaterami Fuentesa są pewne problemy rodem z nieortodoksyjnej filozofii średniowiecznej - intelekt ponadosobowy i niedoskonałość świata stworzonego, do których nawiązuje on często w swojej wielkiej powieści "Terra Nostra". Błyskotliwość stylu, aura tajemniczości i niejednoznaczność w warstwie intelektualnej - oto najistotniejsze cechy tego utworu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czermna
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(721/727) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mistrzowie Prozy / "Świat Książki")
Jozue i Jerycho poznają się w latach szkolnych i zostają przyjaciółmi. Są nierozłączni jak Kastor i Polluks. Jednoczy ich niewiedza o własnym pochodzeniu i obecność w ich życiu tajemniczego opiekuna. W końcu jednak drogi przyjaciół się rozchodzą. Jouze trafia do świata wielkiego biznesu, Jerycho - do świata wielkiej polityki. Poznają piękną i tajemniczą Asuntę. Kastor i Polluks przekształcają się w Kaina i Abla.
Fabuła nowej powieści jednego z najwybitniejszych żyjących pisarzy, pełna niezwykłych wydarzeń, jest zaledwie pretekstem do ukazania najbardziej palących problemów współczesnego Meksyku - kraju przeżartego przez zbrodnię, korupcję i niepowstrzymane dążenie do pieniędzy i władzy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Szerzyny
Sprawdź dostępność w bibliotece: sygn. 821.134.2(720)-3 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej